Skontaktuj się z naszym doradcą!
Segment crossoverów to obecnie jedna z najważniejszych grup pojazdów na całym europejskim rynku. To właśnie te auta w dużej mierze napędzają sprzedaż i są wręcz generatorami przychodów dla wielu marek. W Peugeocie takim autem jest model 2008. Oto jego historia, a także dane techniczne, silniki i ceny najnowszej generacji tego miejskiego crossovera.
Peugeot 2008 to jeden z młodszych samochodów w gamie francuskiego producenta. Debiutował on bowiem w 2013 roku i nie ma bezpośredniego poprzednika. Za takowego czasem uznaje się Peugeota 207 SW, gdyż niejako stał się on bardziej rodzinną wersją, miejskiego hatchbacka z serii 200. Wcześniej Francuzi nie oferowali jednak żadnego miejskiego crossovera.
Debiut Peugeota 2008 miał miejsce podczas bardzo prestiżowych genewskich targów Geneva Motor Show 2013. Jednym z powodów powstania tego modelu była rosnąca popularność całego segmentu, którą w Europie zbudowały takie samochody jak Nissan Juke, czy też Opel Mokka. Peugeot zdecydował się więc rzucić rękawice innym modelom tego typu i trzeba przyznać, że całkiem nieźle mu to wyszło.
W 2016 roku miał miejsce pierwszy facelifting, dzięki któremu model nieco odmienił się od strony wizualnej. Restylizacji towarzyszyła premiera w Genewie, a także lokalne wydarzenia. W Polsce po raz pierwszy odświeżoną wersję Peugeota 2008 pokazano podczas targów w Poznaniu.
Produkcję pierwszej generacji modelu zakończono w 2019 roku. W tym samym czasie debiutowała najnowsza odsłona tego miejskiego crossovera. Jej premiera miała miejsce niedługo po debiucie Peugeota 208, z którym model 2008 jest dość mocno spokrewniony. Od strony technicznej auto jest też bardzo podobne do innych modeli z obecnego koncernu Stellantis, takich jak Opel Mokka, Jeep Avenger oraz DS 3 Crossback.
Jednym ze znaków charakterystycznych nowego Peugeota 2008 są diody LED przypominające kły, które umieszczone są pod przednimi reflektorami auta. Do tego samochód jest też sporo dłuższy od poprzednika i charakteryzuje się większym rozstawem osi. Dzięki temu Peugeot 2008 II oferuje więcej miejsca z tyłu, czy też bardziej praktyczny bagażnik.
Wymiary Peugeota 2008 są dość typowe dla crossovera należącego do segmentu B. Długość wynosi bowiem 4300 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 2650 mm. Szerokość nadwozia to z kolei 1770 mm, a wysokość sięga 1540 mm. Takie wymiary pozwalają na zagospodarowanie bagażnika o pojemności wynoszącej przynajmniej 450 litrów. Złożenie siedzeń pozwala z kolei na powiększenie jej do aż 1467 litrów. W znanych testach Euro NCAP, które sprawdzają bezpieczeństwo samochodów osobowych dostępnych w Europie, Peugeot 2008 otrzymał cztery na pięć gwiazdek.
Gama jednostek napędowych w Peugeocie 2008 podobna jest do tej obecnej w spokrewnionym modelu, czyli w Peugeocie 208. Jedyna różnica to brak wolnossącej wersji silnika 1.2 PureTech, która byłaby zbyt słaba na auto o takich gabarytach. Osoby zainteresowane crossoverem mają więc do wyboru jeden silnik elektryczny, jeden wysokoprężny i trzy benzynowe.
Na start zajmijmy się elektryczną jednostką. Jest to silnik generujący 136 koni mechanicznych mocy maksymalnej i moment obrotowy rzędu 260 niutonometrów. Minus takiej konfiguracji to waga wynosząca aż 1548 kg, o nawet 350 kg więcej niż w odmianie benzynowej.
Jeśli chodzi o silniki benzynowe, to mamy wybór pomiędzy 100-konną i 130-konną wersją silnika 1.2 PureTech. Słabsza dostępna jest tylko w konfiguracji z 6-biegową manualną przekładnią. W mocniejszej można dodatkowo postawić na automatyczną, 8-stopniową skrzynię. Diesel ma z kolei moc 130 KM i dostępny jest tylko z automatyczną przekładnią.
Ceny Peugeota 2008 zdecydowanie nie należą do okazyjnych. Za podstawową wersję trzeba zapłacić co najmniej 108 600 złotych, a mówimy o miejskim hatchbacku. Podstawowy diesel to już koszt rzędu 133 900 złotych. Osoby chętne na wersję z silnikiem elektrycznym powinny przygotować co najmniej 184 600 zł. Najdroższa jest wersja GT, której ceny zaczynają się od 130 100 zł z silnikiem spalinowym lub nawet 197 900 w wersji elektrycznej.