Segment kombivanów to z reguły ten, który cieszy się najmniejszym zainteresowaniem. Mimo wszystko pojazdy tego typu potrafią być naprawdę użyteczne, czego świetnym przykładem jest Peugeot Partner. Ten kompaktowy kombivan to ważna część gamy pojazdów dostawczych Peugeota. Oto historia tego modelu, a także ceny, dane techniczne i silniki w najnowszej jego generacji.
Peugeot Partner – historia
Peugeot Partner debiutował w podobnym czasie, co wiele innych kombivanów, czyli w połowie lat 90. XX wieku. Wtedy właśnie kształtował się ten segment samochodów dostawczych. Nie było to jednak pierwsze auto tego typu. Wcześniej bowiem Peugeot przerabiał po prostu model 205. Od 1996 roku mamy już jednak do czynienia z pełnoprawnym kombivanem, który powstał jako funkcjonalne auto dostawcze.
Auto projektowano dla oszczędności wraz z Citroenem Berlingo. Do tego mimo tego, iż cały projekt tworzono od zera, koncern PSA zdecydował się na zastosowanie komponentów z innych modeli grupy. Na przykład zawieszenie przednie w postaci kolumny McPhersona zostało zabrane z Peugeota 306. Z kolei tylne drążki skrętne były wcześniej używane w Peugeocie 405 kombi.
Produkcja pierwszej odsłony trwała niesamowicie długo. Przez regularne zmiany w modelu mógł on być bowiem oferowany aż do 2010 roku. Na wprowadzenie drugiej generacji Peugeota Partnera marka z Francji zdecydowała się jednak nieco wcześniej, bo w roku 2008. Jako fundament konstrukcji PSA zdecydowało się wybrać Peugeota 308 i Citroena C4 Picasso. Oczywiście ponownie bliźniakiem był Citroen Berlingo.
Zmiany były całkiem spore i obejmowały bardziej opływową linię nadwozia. Auto było do tego kilkukrotnie modyfikowane tak, by regularnie dopasowywać stronę wizualną do aktualnej stylistyki marki. Restylizacje miały miejsce w 2012 i w 2015 roku. Produkcję zakończono w 2018 roku.
Krótszy okres produkcji wynikał między innymi ze sporych zmian w kwestii bliźniaczych kombivanów. PSA nawiązało bowiem współpracę z Toyotą, w ramach której obie grupy wspólnie korzystają między innymi z polskiej fabryki. Do tego do grupy bliźniaków dołączył Opel Combo oraz Toyota ProAce City. Po czasie dodano do niej również Fiata Doblo.
Trzecia generacja Partnera to dość udana ewolucja poprzednika. Proporcje nadwozia są bardzo podobne. Zdecydowano się jednak nieco powiększyć samochód pod względem wymiarów po to, by Partner był bardziej praktyczny od swojego poprzednika.
Peugeot Partner – dane techniczne
Peugeot swojego dostawczego kombivana z segmentu C oferuje w dwóch wersjach nadwoziowych. Podstawowa jest długa na 4403 milimetry przy rozstawie osi rzędu 2785 mm. Szerokość niezależnie od wersji to 1921 mm. Wysokość wynosi 1844 mm.
Wersja przedłużona obecna pod nazwą Long jest oczywiście sporo dłuższa. Nadwozie w takiej konfiguracji ma bowiem 4753 mm. Jej wybór wiąże się też z większym rozstawem osi, na poziomie 2975 mm. Pojemność przestrzeni ładunkowej to 3,3 metra sześciennego. W wersji long wynosi ona 3,9 metra sześciennego.
Peugeot Partner – silniki
Podobnie jak w wypadku wielu innych pojazdów dostawczych gama silnikowa Peugeota Partnera opiera się głównie na silnikach wysokoprężnych. Dostępny jest jednak jeden silnik benzynowy. Mowa tu o 110-konnej jednostce 1.2 PureTech. Jej maksymalny moment obrotowy to 205 Nm.
Wśród diesli spotkamy z kolei różne wersje silnika 1.5 Blue HDi. Najsłabsza zapewnia dostęp do 102 KM. Mocniejsza generuje już 130 koni mechanicznych. Dostępna jest z dwoma rodzajami skrzyń. Podstawowa to 6-biegowy manual. Dla większej wygody można jednak wybrać 8-stopniowy automat.
Peugeot Partner – ceny
Chcąc kupić do swojej firmy Peugeota Partnera, trzeba szykować się na wydatek rzędu co najmniej 92 800 złotych netto w wersji z silnikiem benzynowym lub 97 450 zł gdy mowa o odmianie z jednostką wysokoprężną. Ceny wersji przedłużonej zaczynają się z kolei od 103 500 złotych. Do tego dostępna jest wersja elektryczna. Kosztuje ona co najmniej 159 000 złotych. Wersja long wiąże się z dopłatą rzędu 4 400 złotych.