logo

Kontakt

Peugeot 308 – historia, dane techniczne, silniki, ceny

Seria 300, do której należy Peugeot 308 to jedna z najstarszych w historii nie tylko całej marki, ale i europejskiej motoryzacji, jeśli pod uwagę weźmiemy serie modelowe, które są kontynuowane do dziś. Przez lata stała się jedną z najważniejszych dla Peugeota i modele, które do niej należą, są bardzo popularne m.in. w naszym kraju. Oto historii Peugeota 308, a także dane techniczne, silniki oraz ceny egzemplarzy należących do najnowszej generacji.

Peugeot 308 – historia

Historia całej serii 300 rozpoczęła się jeszcze kilka lat przed wybuchem II WŚ, bo w 1932 roku. Od wtedy do 1936 roku produkowano bowiem Peugeota 301, a od roku 1936 do 1938 oferowany był model 302. Modele znane bardziej w dzisiejszych czasach swoją historią sięgają jednak nieco wcześniej, bo do roku 1969, gdy marka przedstawiła Peugeota 304, który był tak właściwie większą wersją modelu 204. Do większego wyodrębnienia doszło w 1977 roku wraz z premierą Peugeota 305, którego produkowano aż do 1988 roku.

Następcą nie był jednak model 306, a 309. Wszystko przez to, że PSA przejęło wtedy europejską część Chryslera wraz z marką Talbot. Francuzi zdecydowali przejąć się też ten pojazd i z racji na to, że było jeszcze zbyt szybko na pełnoprawnego Peugeota 306, w okresie przejściowym model ten był nazywany właśnie jako 309.

Od 1993 roku mieliśmy już do czynienia z Peugeotem 306, które produkcja trwała do roku 2002. Auto dziś miałoby wymiary samochodu z segmentu B, lecz w tamtych czasach pojazdy były sporo mniejsze niż dziś. Do sporego powiększenia doszło w roku 2001 wraz z wprowadzeniem Peugeota 307, który jest dość popularny zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. W historii marki jest to jednak dość problematyczne model.

Mimo tego, że debiut Peugeota 307 był całkiem udany, to auto zmagało się z wieloma problemami, m.in. z instalacją elektryczną. Przez to koniecznych było sporo akcji serwisowych, w tym jedna naprawiająca usterkę, która mogła prowadzić do samozapłonu pojazdu.

Od 2007 roku zgodnie z najnowszą polityką nazewniczą model nazywa się już Peugeot 308. Wtedy debiutowała pierwsza generacja auta pod tą nazwą, która stanowiła raczej niezłą ewolucję poprzednika. Do sporych zmian doszło w roku 2013. Wypuszczona wtedy druga generacja modelu charakteryzowała się między innymi bardzo masywną tylną częścią auta.

Najnowszy Peugeot 308 pochodzi z kolei z 2021 roku. Samochód wygląda bardzo futurystycznie i awangardowo, dzięki czemu zebrał naprawdę dużo pochlebnych opinii. Do tego jest też dostępny w wersji elektrycznej. Pod względem samego kształtu jest jednak dość podobny do poprzedniej generacji.

Peugeot 308 – dane techniczne

Peugeot 308 dostępny jest w dwóch wersjach nadwoziowych. Jedna to hatchback a druga to kombi. W tej pierwszej auto jest długie na 4367 mm, a rozstaw osi to 2675 mm. Szerokość wynosi 1862 mm. Wysokość jest z kolei na dość niskim poziomie, gdyż sięga 1440 mm. W wypadku wersji kombi zmienia się tylko długość nadwozia i rozstaw osi. Nadwozie wydłuża się bowiem do 4636 milimetrów, a rozstaw osi to z kolei 2732 mm.

Peugeot 308 – silniki

Gama silnikowa Peugeota 308, podobnie jak wielu innych aut jest naprawdę uboga. Znajdziemy to bowiem jedynie pięć silników. Opcja wysokoprężna to silnik 1.5 BlueHDi o mocy 130 koni mechanicznych. Do tego dostępny jest silnik benzynowy 1.2 PureTech o mocy 130 KM w wersji ze skrzynią manualną lub automatyczną.

Ponadto do wyboru są dwie jednostki hybrydowe typu plug-in. Ich podstawą są silniki 1.6. Słabsza wersja ma moc rzędu 180 KM i 360 Nm momentu obrotowego. W mocniejszej moment obrotowy się nie zmienia, lecz moc rośnie do 165 koni mechanicznych.

Peugeot 308 – ceny

Osoby chętne na zakup Peugeota 308 powinny przygotować kwotę rzędu co najmniej 113 300 złotych. Dotyczy to jednak wersji benzynowej z manualną skrzynią. Automat wymaga dopłaty rzędu 8 500 zł. Diesel z kolei kosztuje co najmniej 130 600 złotych. Jeszcze droższe są wersje z napędem hybrydowym. Ich ceny zaczynają się bowiem od 175 400 złotych. Najmocniejszy silnik dostępny jest tylko w odmianie GT, której koszt w konfiguracji z tą jednostką to co najmniej 197 100 zł.

Sprawdź także nasze samochody