Skontaktuj się z naszym doradcą!
Seria 300, do której należy Peugeot 308 to jedna z najstarszych w historii nie tylko całej marki, ale i europejskiej motoryzacji, jeśli pod uwagę weźmiemy serie modelowe, które są kontynuowane do dziś. Przez lata stała się jedną z najważniejszych dla Peugeota i modele, które do niej należą, są bardzo popularne m.in. w naszym kraju. Oto historii Peugeota 308, a także dane techniczne, silniki oraz ceny egzemplarzy należących do najnowszej generacji.
Historia całej serii 300 rozpoczęła się jeszcze kilka lat przed wybuchem II WŚ, bo w 1932 roku. Od wtedy do 1936 roku produkowano bowiem Peugeota 301, a od roku 1936 do 1938 oferowany był model 302. Modele znane bardziej w dzisiejszych czasach swoją historią sięgają jednak nieco wcześniej, bo do roku 1969, gdy marka przedstawiła Peugeota 304, który był tak właściwie większą wersją modelu 204. Do większego wyodrębnienia doszło w 1977 roku wraz z premierą Peugeota 305, którego produkowano aż do 1988 roku.
Następcą nie był jednak model 306, a 309. Wszystko przez to, że PSA przejęło wtedy europejską część Chryslera wraz z marką Talbot. Francuzi zdecydowali przejąć się też ten pojazd i z racji na to, że było jeszcze zbyt szybko na pełnoprawnego Peugeota 306, w okresie przejściowym model ten był nazywany właśnie jako 309.
Od 1993 roku mieliśmy już do czynienia z Peugeotem 306, które produkcja trwała do roku 2002. Auto dziś miałoby wymiary samochodu z segmentu B, lecz w tamtych czasach pojazdy były sporo mniejsze niż dziś. Do sporego powiększenia doszło w roku 2001 wraz z wprowadzeniem Peugeota 307, który jest dość popularny zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. W historii marki jest to jednak dość problematyczne model.
Mimo tego, że debiut Peugeota 307 był całkiem udany, to auto zmagało się z wieloma problemami, m.in. z instalacją elektryczną. Przez to koniecznych było sporo akcji serwisowych, w tym jedna naprawiająca usterkę, która mogła prowadzić do samozapłonu pojazdu.
Od 2007 roku zgodnie z najnowszą polityką nazewniczą model nazywa się już Peugeot 308. Wtedy debiutowała pierwsza generacja auta pod tą nazwą, która stanowiła raczej niezłą ewolucję poprzednika. Do sporych zmian doszło w roku 2013. Wypuszczona wtedy druga generacja modelu charakteryzowała się między innymi bardzo masywną tylną częścią auta.
Najnowszy Peugeot 308 pochodzi z kolei z 2021 roku. Samochód wygląda bardzo futurystycznie i awangardowo, dzięki czemu zebrał naprawdę dużo pochlebnych opinii. Do tego jest też dostępny w wersji elektrycznej. Pod względem samego kształtu jest jednak dość podobny do poprzedniej generacji.
Peugeot 308 dostępny jest w dwóch wersjach nadwoziowych. Jedna to hatchback a druga to kombi. W tej pierwszej auto jest długie na 4367 mm, a rozstaw osi to 2675 mm. Szerokość wynosi 1862 mm. Wysokość jest z kolei na dość niskim poziomie, gdyż sięga 1440 mm. W wypadku wersji kombi zmienia się tylko długość nadwozia i rozstaw osi. Nadwozie wydłuża się bowiem do 4636 milimetrów, a rozstaw osi to z kolei 2732 mm.
Gama silnikowa Peugeota 308, podobnie jak wielu innych aut jest naprawdę uboga. Znajdziemy to bowiem jedynie pięć silników. Opcja wysokoprężna to silnik 1.5 BlueHDi o mocy 130 koni mechanicznych. Do tego dostępny jest silnik benzynowy 1.2 PureTech o mocy 130 KM w wersji ze skrzynią manualną lub automatyczną.
Ponadto do wyboru są dwie jednostki hybrydowe typu plug-in. Ich podstawą są silniki 1.6. Słabsza wersja ma moc rzędu 180 KM i 360 Nm momentu obrotowego. W mocniejszej moment obrotowy się nie zmienia, lecz moc rośnie do 165 koni mechanicznych.
Osoby chętne na zakup Peugeota 308 powinny przygotować kwotę rzędu co najmniej 113 300 złotych. Dotyczy to jednak wersji benzynowej z manualną skrzynią. Automat wymaga dopłaty rzędu 8 500 zł. Diesel z kolei kosztuje co najmniej 130 600 złotych. Jeszcze droższe są wersje z napędem hybrydowym. Ich ceny zaczynają się bowiem od 175 400 złotych. Najmocniejszy silnik dostępny jest tylko w odmianie GT, której koszt w konfiguracji z tą jednostką to co najmniej 197 100 zł.